Blaasklachten

De blaas speelt een belangrijke rol in ons dagelijks leven. Dagelijks moeten we namelijk wel 4 tot 8x per dag plassen. 50-60% van de vrouwen heeft tenminste 1x in hun leven een blaasontsteking. Mannen hebben hier een stuk minder last van. Hoe vervelend is het om pijn te hebben tijdens het plassen, vaak naar de wc te moeten rennen of per ongeluk bij het lachen wat urine te verliezen.

De blaas ligt bij vrouwen tegen de baarmoeder aan en bij mannen tegen het rectum. Heb je dus problemen met je darm of baarmoeder kan dit voor blaasproblemen zorgen.
Ook kan na je bevalling incontinentie problemen ervaren, omdat de spieren vaak zwakker en weker zijn.Dit moet na een aantal weken verminderen. Als de bekkenbodem niet voldoende herstelt en te zwak blijft, kan dit ook weer leiden tot problemen met de blaas.

De osteopaat kan je blaas klachten helpen verminderen. Als ondersteuning werken we samen met de bekkenbodemtherapeut om de spieren te versterken.

Wanneer je last hebt van een acute blaasinfectie heb je weinig baat bij een osteopatische behandeling en adviseren we je om contact op te nemen met je huisarts. Heb je last van een terugkerende blaasontsteking, dan kan je wel langs komen bij de osteopaat.

De hoeveelheid urine die een persoon produceert, kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, waaronder hydratatie, leeftijd, geslacht, gezondheidstoestand en medicatiegebruik.

Gemiddeld genomen produceert een volwassene ongeveer 1,5 tot 2 liter urine per dag.