Tenniselleboog

Golferselleboog

Een golferselleboog of een tenniselleboog, wat is dat nou eigenlijk?

Laat je niet misleiden door de naam want het kan ontstaan door allerlei repetitieve bewegingen. Je hoeft dus niet per se te tennissen of te golven om deze klachten te ontwikkelen.

Een epicondylitis medialis of golferselleboog is het broertje van de tenniselleboog die een pijn geeft aan de binnenkant van je elleboog. Bij deze klacht is er sprake van een overbelasting van je polsbuigers. De aanhechting van de spieren aan de binnenzijde van de elleboog waar de ontsteking zich voordoet. Het kan vaak ontstaan door een blokkade van je elleboog, pols of een verminderde doorbloeding door spanningen in je nek en schouder.

Epicondylitis lateralis of tenniselleboog geeft pijn aan de buitenkant van je elleboog, waar je polsstrekkers zijn overbelast. Het zorgt voor pijnscheuten als je je pols en onderarm belast, vooral tijdens draaibeweging. Het ontstaat meestal door langdurige repetitieve bewegingen, die vaak uitgevoerd worden tijdens je normale huishoudelijke taken zoals uitwringen van een doek of werken met trillend gereedschap, maar het kan ook ontstaan doordat je rug, schouder en/of arm door een blokkade niet goed kan bewegen. Waardoor er rond de elleboog overbelasting ontstaat. Bij een chronische overbelasting van deze spieren kunnen microscopische kleine scheurtjes ontstaan op de plaats waar ze aanhechten aan je elleboog. Dit lokt een ontstekingsreactie uit, wat bewegen pijnlijk en lastig maakt. De oorzaak zit meestal op afstand van waar je elleboog zit. Het heeft een grote impact op je dagelijks leven en geneest bij velen moeilijker dan verwacht.

Heb je al van alles geprobeerd en de pijn blijft maar aanslepen? Dan is een bezoekje aan Mova osteopathie zeker een goed idee!

Een tenniselleboog wordt door de naamgeving gelinkt aan de tennissport. Toch is dit amper 5% van de gevallen de oorzaak. De term stamt uit de tijd van houten rackets die door beperkte schokdemping voor extra belasting zorgden.