Knieklachten Jumpersknee

Ben jij geen ‘spring in het veld meer’?

Knieklachten zijn heel vervelend. Bij elke stap word je eraan herinnerd. Sporters en dan vooral sporters die veel springen (of explosieve krachtsinspanning) hebben vaak last van een jumpers knee , wat ook wel een springersknie of patella tendinopathie wordt genoemd. Dit is een overbelasting van de peesaanhechting aan de onderkant van je knieschijf.

Wanneer je in korte tijd veel meer gaat sporten waar veel en intensief gesprongen wordt, je bovenbenen nog niet sterk genoeg zijn, onaangepast trainingsschema hebt, je te zwaar bent, slechte en te harde ondergrond bij het trainen, afwijkingen in de stand van je voeten, knieën of heupen, bewegingsverlies in je bekken of onderrug hebt maak je meer kans op een jumpers knee.

Symptomen die je kan ondervinden zijn:

• Pijn aan de onderkant van je knieschijf
  • Zwelling van je knie
  • Pijn eerst alleen na fysieke activiteit, maar later ook last tijdens je fysieke activiteit
  • Stijfheid
  • Bij langdurig letsel ook pijn in rust

Maar je kan natuurlijk ook last hebben van je knie zonder dat je fanatiek een sport beoefent. Ze kunnen ontstaan zonder aanwijsbare oorzaak. Bij een stand verandering zoals bijvoorbeeld bij nieuwe zooltjes kan de minieme verandering knieklachten bij je veroorzaken omdat de stand van je enkels is veranderd. Bij artrose van de heup en knie of een verminderde mobiliteit van je nieren kunnen ook knieklachten ontstaan.

Samen gaan we opzoek of het door het sporten komt of dat jouw knieklachten een andere oorzaak hebben.

Jumpers knee komt vaak voor bij jonge sporters tussen de 15 en 35 jaar.