Littekens

Littekens en verklevingen ontstaan door operaties of ontstekingen in het lichaam. Dit geeft een verminderde beweeglijkheid van het zachte bindweefsel. Het stugge littekenweefsel is minder of niet goed doorbloedt. Deze verminderde beweeglijkheid kan klachten veroorzaken. Zelfs jaren later.

Verklevingen kunnen spanning veroorzaken waardoor het lichaam gaat compenseren en er uiteindelijk op een andere plek pijnklachten ontstaan. Bijvoorbeeld lage rugklachten of (chronische) schouderklachten.
De osteopaat zal het litteken en het zachte bindweefsel behandelen en de beweeglijkheid optimaliseren. Hierdoor verbetert de doorbloeding en zullen klachten verdwijnen.

Keizersnede

Een keizersnede is een grote buikoperatie waarbij nadien verklevingen in of rondom het litteken kunnen ontstaan. Klachten in je onderbuik of rond het litteken zijn alleen de eerste 6 weken postpartum normaal. Doofheid, tintelingen van de huid rond het litteken of zwelling horen na 6 weken te verdwijnen. Dit is niet altijd het geval. Het is verstandig om een bezoek aan de osteopaat te brengen, zodat die kan kijken of er nog blokkades, restricties of verklevingen in het lichaam zijn die een optimaal herstel verhinderen. Want zeg nou zelf, als jij goed herstelt, kan je toch optimaal genieten van je kindje? Dat gunnen wij iedere vrouw.

Twijfel je of jouw klachten zijn ontstaan na een operatie of ontsteking?
Neem dan gerust contact met ons op.

Bij twee onderzoeken uit 2016 bleek dat osteopathische technieken met name pijnklachten rond het litteken kunnen verminderen door het spier- en bindweefsel op die plek te behandelen. Die weefsels kunnen bij een litteken verdikken en aan soepelheid verliezen met pijn en bewegingsbeperkingen tot gevolg. Een keizersnede-litteken beïnvloedt ook de kracht van omringende spieren van je buik, bekken en zelfs dijbenen. Ook daarbij kan een osteopaat helpen.