Frozen Shoulder

Het is pijnlijk, je bent er zeker een jaar zoet mee en nog steeds is de oorzaak onbekend: je hebt een frozen shoulder.

In het beginstadium van een frozen shoulder voel je lichte pijn, in een later stadium krijg je beperkingen in het bewegen van je schouder. Dit wordt de 'bevriezingsfase' genoemd of ontstekingsfase.
Wanneer de ontstekingsfase voorbij is, zien we dat het gewricht steeds meer verstijfd. In het begin is er alleen sprake van pijn bij het bewegen, later is er ook pijn in rust, vooral ’s nachts. De pijn kan zo hevig zijn dat je moeite krijgt met eenvoudige dingen als autorijden, fietsen, huishoudelijk werk of aankleden. Ook slapen kan moeilijk zijn, omdat je geen prettige, pijnvrije slaaphouding kan vinden.

De schouder is een complex en beweeglijk gewricht. Bij een frozen shoulder is er geen sprake meer van een beweeglijk gewricht. De schouder zit letterlijk vast.

Een (langdurig) revalidatietraject zal opgestart worden bij de fysiotherapeut.
Samen met de fysiotherapeuten begeleiden wij het herstel van de frozen shoulder.

Met een osteopathische behandeling pakken we het hele systeem aan dat de ontsteking in de schouder veroorzaakt heeft. Hierdoor zien we sneller herstel en kan je vlotter aan de slag bij de fysiotherapeut met het opbouwen van kracht.

Frozen shoulder komt relatief vaak voor bij vrouwen, vooral boven de 40. Ook diabetici hebben een verhoogde kans op deze blessure.