Endometriose is een aandoening waarbij weefsel dat lijkt op het slijmvlies in de baarmoeder, buiten de baarmoeder wordt aangetroffen waar het een chronische ontstekingsreactie veroorzaakt. Het komt voor bij 1 op de 10 vrouwen, wat heel veel is, maar wat kan je er aan doen?

De meeste symptomen zijn menstruatiepijn, buikpijn, rugpijn en/of pijnlijke geslachtsgemeenschap, blaas- en spijsverteringsproblemen, vermoeidheid, ademhalingsproblemen en eventuele problemen bij fertiliteit.

De osteopaat kan veel betekenen bij endometriose en gaat op zoek naar bewegingsverliezen in en rond de baarmoeder, darmen en blaas. We mobiliseren de verklevingen of het littekenweefsel, geven ondersteuning aan het immuunsysteem, optimaliseren de darmwerking, doorbloeding en brengen het hormonaal niveau in balans.

Naast osteopathie is het ook belangrijk om een juiste levensstijl en dieet te volgen om de ontstekingswaarde te verlagen en de darmen te optimaliseren die de klachten doen verminderen.

90% van de vrouwen ervaart spijsverteringsproblemen die weer kunnen zorgen dat de endometriose verergert omdat het voornamelijk een ontstekingsziekte is. Dit heeft ook zijn weerslag op het immuunsysteem..