Schouderklachten

Je schouder is een groot en gecompliceerd gewricht waar je veel beweging en flexibiliteit uit kan halen. Daarom is pijn daar altijd goed te voelen. Omdat hij bijna alle kanten op kan, maakt dat hij ook gevoelig is voor blessures en overbelasting. Je kan op vele manieren schouderpijn ondervinden zoals stijfheid, uitstralende pijn naar je arm, nek of schouderblad, pijn bij bewegen van de bovenarm of misschien heb je ook pijn in rust?

Wanneer de oorzaak van je klachten zichtbaar zijn op een MRI spreken we van een specifieke schouderklacht, maar meestal is het niet duidelijk en wordt het een a-specifieke schouderklacht genoemd.

Veel voorkomende schouderklachten zijn:

• Frozen shoulder (ontsteking van het schoudergewricht waarbij het kapsel, spieren en het bindweefsel betrokken zijn).
  • KANS (klachten aan arm, nek en schouders).
  • Instabiele schouder
  • Artrose
  • Impingement (inklemming van spieren, pezen, bloedvaten of zenuwen)
  • Tendinitis (peesontsteking)
  • Bursitis (slijmbeursontsteking)

In de osteopathie proberen we de oorzaak te vinden van je klachten en dit is niet altijd op de plek waar je het verwacht en je klacht zich uit. De oorzaak bevindt zich meestal op een heel andere plek in het lichaam. Het kan goed voorkomen dat twee personen met dezelfde klacht verschillend behandeld worden omdat de klacht ergens anders vandaan komt

Terwijl bij de één de pijnklachten in de nek en schouders vanzelf verdwijnen, kan het zijn dat het bij jou langer aanhoudt. Wanneer je niet herstelt, het herstel vertraagt, je niet weet waar de pijn vandaan komt kan osteopathie je helpen.

Zodra de pijn de overhand neemt, helpt Mova osteopathie je graag verder!

Zwemmers zijn gevoelig voor schouderblessures vanwege de repetitieve bewegingen die ze maken tijdens het zwemmen, vooral bij de crawlslag. De herhaalde rotatiebewegingen van de schouders en de kracht die wordt uitgeoefend tijdens het trekken en duwen door het water kunnen leiden tot overbelasting en irritatie van de schoudergewrichten en spieren.

Om deze blessures te voorkomen, is het belangrijk voor zwemmers om voldoende aandacht te besteden aan techniek, goede spierkracht en flexibiliteit in de schouders te ontwikkelen, en te zorgen voor een evenwichtige trainingsbelasting. Het is ook aan te raden om een ​​goede warming-up en cooling-down te doen, en indien nodig te werken met een zwemcoach of osteopaat om de techniek en het schoudergebruik te optimaliseren.

Dus als je een fanatieke zwemmer bent, wees bewust van de zorg voor je schouders om blessures te voorkomen en te genieten van een optimale zwemervaring!